Blar i UiS Brage på forfatter "Rogne, Magne"
-
Frå ark til app: Norskfaget i møte med digital tekstkultur
Rogne, Magne (Journal article; Peer reviewed, 2013)I dag les og skriv barn, unge og vaksne tekstar i eit omfang som me aldri har sett før i historia. Deltakarkulturen på internett gjev ein ytringsfridom som me tidlegare berre kunne drøyme om (jf. Erstad & Silseth 2008.217f.). -
(Geo)grafiske representasjoner i ungdomsskolens samfunnsfag: En case-studie av hvordan en ungdomsskolelærer og hans elever skaper literacy-praksiser i møte med grafiske representasjoner i samfunnsfag
Staurseth, Hanne Egenæs (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-09)Denne avhandlingen bygger på en tese om at fagspesifikk literacy kan gi et godt grep om spenningen i undervisningens dobbeltrolle: Samfunnsfaget ses både som et fag som skal læres og som skal anvendes – og for å forstå et ... -
Hvordan påvirker innføringen av digitale verktøy elevenes faglige utvikling i norskfaget?
Pedersen, Stian (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i hvordan innføringen av digitale verktøy påvirker elevers faglige utvikling i norskfaget. Problemstillingen min omhandler: Digitalisering i norskfaget – hvordan påvirker økt ... -
Mot eit moderne norskfag : ein studie i norskfagets tekstomgrep
Rogne, Magne (PhD thesis UiS;152, Doctoral thesis, 2012-03-27) -
Multimodal tekstproduksjon i norskfaget. En analyse av tre lærebokserier for ungdomstrinnet.
Vatne, Katrine Nag (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i norskfaglige lærebøker for ungdomstrinnet. Tekstutvalget for analysen består av tre norskfaglige lærebokserier: Nye Kontekst ...